Конспект уроку з
української мови в 11 класі
Тема. Складне
речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку
Мета: а) узагальнити й систематизувати знання учнів про
складне речення з різними видами зв’язку, сприяти зміцненню знань учнів,
навчити правильно розставляти розділові знаки, складати схеми; б) розвивати
пунктуаційну грамотність, культуру мовлення; в) виховувати прагнення досконало
володіти українською мовою.
Обладнання: підручник,
дидактичний матеріал, комп’ютер.
Тип уроку: формування й
удосконалення вмінь та навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
учнів
1)
Перевірка
домашнього завдання.
2) Інтерактивна вправа «Мозковий
штурм».
-
Які
речення називаються безсполучниковими складними? Наведіть приклади.
-
Які
смислові відношення можуть бути між частинами безсполучникових складних речень?
-
Розкажіть
про особливості інтонації безсполучникового складного речення.
-
Коли
між частинами безсполучникового
складного речення ставимо кому й крапку з комою?
-
Коли
між частинами безсполучникового
складного речення ставимо двокрапку?
-
Коли
між частинами безсполучникового
складного речення ставимо тире?
-
Пригадайте
2-3 прислів’я, які за будовою є безсполучниковими реченнями?
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів
Інтерактивна
вправа «Моя думка».
-
Для чого нам
потрібні знання про складне речення з
різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку та розділові знаки в
ньому?
-
Де й коли ми можемо
скористатися здобутими знаннями?
V. Сприйняття й
засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Слово вчителя. Складання
учнями опорних схем.
Складне речення, у якому поєднані різні
види зв’язку, називають складним реченням з різними видами зв’язку.
Складні речення з різними видами зв’язку є
такі: із сурядним і підрядним зв’язком, із сполучниковим і безсполучниковим
зв’язком.
Складні речення із сполучниковим і
безсполучниковим зв’язком поділяються на такі: із сурядним і безсполучниковим зв’язком, із
сурядним, підрядним і безсполучниковим, з підрядним і безсполучниковим
зв’язком.
У складному реченні зі сполучниковим і
безсполучниковим зв’язком одні частини речення з’єднано за допомогою
сполучників чи сполучних слів, а інші – без них.
1.
Робота з таблицею
«Розділові знаки в складному реченні із сурядним і підрядним зв’язком».
VІ. Закріплення
вивченого матеріалу
1)
Вправа.
Прочитайте речення, дотримуючись
правильної інтонації. Доведіть, що всі вони є складними з різними видами
зв’язку.
1.
Вітер на травах
квітне, і хвиля у берег б’є, бо в серці моєму рідне було і сьогодні є…(В.
Підпалий). 2. Хтось із філософів сказав: коли людина втрачає віру в товариша,
вона втрачає віру в себе (В. Козаченко). 3. Вже на річках дитячий галас вщух,
холонуть дні, і все навкруг холоне (Г. Дудка). 4. Жайворонок співав, аж луна
йшла під блакитне небо, а в лісі слухав того співу первоцвіт (М. Коцюбинський).
2) Вправа 109.
3)
Вправа. Попрацюйте в парах.
І. Розподіліть між собою речення.
Побудуйте схему свого речення. Перевірте одне в одного правильність виконання.
ІІ. Поясніть вживання розділових знаків.
1.
Повний місяць стояв
над степом, через нього перепливали легкі хмарки, і здавалося, що місяць
котився морем (Ю. Яновський).
2. Людське життя не заміліє, зробіть лиш те, що прошу: усі,
хто про безсмертя мріє, хай схиляться до споришу (М. Руденко).
4)
Вправа.
Складіть і запишіть речення за поданими
схемами:
[…], та […]: […].
(…), […], але […] – […].
[…]:
[…], (…).
5)
Вправа.
Два – чотири – усі разом.
З’ясуйте, де в поданому реченні треба поставити кому, а де
– двокрапку. Побудуйте схему речення.
Мати вірила
земля усе знає що думає чи говорить чоловік вона може гніватись і бути доброю
(М. Стельмах).
VІІ. Підбиття
підсумків уроку. Оцінювання. Рефлексія
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
-
Сьогодні на уроці я
зрозумів…
VІІІ. Домашнє завдання: вивчити конспект, виконати вправу 112.
Комментариев нет:
Отправить комментарий