Конспект уроку з
української літератури в 11 класі
Тема. О. Турянський. «Поза межами болю». Загальнолюдські мотиви й
гуманістичні цінності. Ідея перемоги духа над матерією
Мета: а) проаналізувати текст
повісті, дослідивши домінування загальнолюдських і гуманістичних цінностей; б)
виховувати людяність, гуманізм, любов до сім’ї, прагнення цінувати сімейні
стосунки; в) розвивати усне мовлення учнів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет О.
Турянського, текст повісті «Поза межами болю».
Хід уроку
І. Організація навчальної
діяльності
ІІ. Актуалізація і
перевірка засвоєних знань
1.
Слово вчителя.
На попередньому уроці ми ознайомилися з
творчістю О. Турянського. Він пережив жахіття Першої світової війни, полон, практично
смерть і воскресіння. Що допомогло письменникові, долаючи труднощі, смерть,
залишитися людиною, дізнаємося на сьогоднішньому уроці.
2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
-
Чому повість «Поза межами болю» називають
автобіографічним твором?
-
Як автор вмотивовує мету написання цього твору?
-
Яку роль відіграє мистецтво в боротьбі проти війни, що
руйнує людські життя?
-
Кому присвячено твір «Поза межами болю»?
-
Як визначили критики жанр цього твору?
-
Яка тема, ідея
повісті?
-
Укажіть проблеми, що порушує автор у творі?
ІІІ. Мотивація навчальної
діяльності
-
Скажіть, будь ласка, чи є на війні місце моральним
цінностям? Чи все-таки перемагають біологічні інстинкти, сила, гроші?
Проблемне запитання: що перемагає
на війні – духовність чи тваринний інстинкт самозбереження?
ІV. Повідомлення теми й мети уроку
V. Опрацювання навчального
матеріалу
1. Асоціативна
вправа. Доберіть слова, з якими асоціюється словосполучення
«загальнолюдські мотиви». (Любов і ненависть, добро і зло, милосердя і
жорстокість, підлість і великодушнісь та ін.)
Зробіть висновок, на яких мотивах автор
акцентує увагу.
2. Слово вчителя з елементами бесіди.
- Герої твору «Поза межами болю» опинилися
серед гір, укритих снігом. Вони вбили конвоїра і стали вільними як
військовополонені. Потрапили в полон голоду й холоду. Вони за межами цивілізації, за межами болю й
чіткої свідомості. Їм в обличчя дивиться смерть. Кому потрібні моральні
чесноти, коли треба вижити? Як герої рятують своє життя? (Полонені в такій
важкій ситуації залишаються людьми, не втрачають здатності співчувати й
допомагати один одному. У творі акцентується увага саме на гуманістичних
ідеалах і загальнолюдських цінностях)
3. Робота з текстом твору.
- Наведіть приклади гуманізму з повісті.
(Оглядівський розділив кусник цукру на всіх, хоча сам був дуже голодний. Ніколич
не дав їсти людське тіло мертвого товариша. «Танець смерті» надав можливість у
чесному змаганні визначити найслабшого. Оглядівський намагався зігріти задубілі
від холоду пальці скрипаля Штранцінгера. Сабо відвернув самогубство Бояні.)
- Знайдіть образи-символи, сцени-символи.
Поясніть їх значення. (На початку твору чорні хмари символізують смерть.
Впродовж усього твору герої прагнуть побачити сонце: сонце на небі, сонце як
символ життя. Символічною є «пісня вічності»
Штранцінгера, через яку передано ідею великої сили мистецтва, ідею
вищості духовного над матеріальним.)
- Пригадайте , у якому творі проголошено
вищість духовного над матеріальним? («Лісова пісня» Лесі Українки)
- Доведіть тезу, що сонце – це символ
життя, символ надії на прикладі Оглядівського. ( Оглядівський вірить у силу
любові дружини й сина, у те, що він їм потрібен, тому він виживає. Намагаючись
подолати депресію, герой бачить в уявленні символи сонця і матері з дитиною. Пшилуський теж мав сім’ю, але вона зруйнована, бо дружина зраджувала йому. Тому
у нього немає прагнення вижити.)
- Що вдалося героям зрозуміти в останні
дні свого життя? (Сабо: «Самотня людина ніколи не може бути щаслива». Купюри
для нього «безцінний, нужденний шматок паперу». Штранцінгер: «Є сонце в житті».
Добровський: «Тяжко конати серед грому гармат, серед голоду й холоду, а ще
тяжче жити серед нікчемності й хамства сучасних людей».)
- Які істини відкрив для вас Турянський і
його герої? ( Життя – найбільша цінність. Сім’я – опора. Треба вміти прощати.
За будь-яких обставин залишайся людиною. Гроші – папір. Людина живе, доки є
надія. Мистецтво – велика сила.)
VІ. Закріплення навчального матеріалу
Творче осмислення загальнолюдських істин у
творі «Поза межами болю».
Вільне письмо. Робота в зошиті (5-7 хв.). Напишіть, наскільки важливі
загальнолюдські цінності на різних життєвих перехрестях.
Зачитування учнями своїх робіт.
VІІ. Підсумки уроку. Оцінювання. Рефлексія
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
-
Після прочитання
твору я зрозумів…
-
Найголовніше для
людини в екстримальній ситуації…
VІІІ. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи за
творчістю М. Куліша, Б.-І. Антонича, О. Турянського
Комментариев нет:
Отправить комментарий